Matematika je súčasťou ľudskej kultúry a pripravuje človeka do života. Jej výučba kultivuje logické myslenie, posilňuje pozornosť, vnímanie, umenie vidieť súvislosti. Odborníci tvrdia, že matematika nás učí myslieť, že pripravuje študentov na ich budúce povolanie aj vtedy, keď nie je s touto vedou priamo späté. Prečo teda matematika patrí medzi najmenej obľúbené školské predmety?
Výučba matematiky nesmie byť robená formálne, nie je to obyčajné odovzdávanie poznatku. Mala by sa priblížiť procesu poznania sveta. Študent sa nemá učiť naspamäť, aby dostal dobrú známku, ale mal by poznávať a snažiť sa pochopiť. V triedach sú však deti rôznych typov a zamerania, vrátane tých, ktoré sa nechcú učiť nič. Preto je učiteľstvo veľmi zložité. V podstate ani neexistuje nejaký recept, ako správne učiť matematiku. Každý študent však veľmi rýchlo rozozná, či je pedagóg kvalitný alebo pracuje v školstve len preto, že si netrúfal na manažérsku pozíciu v renomovanej firme.
Existuje viacero alternatívnych trendov, ako vyučovať matematiku, ale ani jeden neplatí všeobecne. Matematika je ťažká. To je potrebné si priznať. Nie je úplne možné tvrdiť, že sa ju naučíme hrou. Koniec koncov, všetci si dobre pamätáme pokus vyučovať ju množinovou metódou, ktorá sa potom potichu vytratila z našich škôl. Vyučovať vždy budú učiť učitelia. Ak nebudú kvalitní, nebudú dobre učiť, nech už použijú akúkoľvek pedagogickú metódu. Navyše výsledok vzdelávacieho procesu nie je závislý len na učiteľovi, ale aj na žiakovi, jeho rodičoch, celej spoločnosti. Ak sa dnes predávajú magisterské aj kandidátske práce bez toho, aby bol za to niekto postihnutý, potom sa nemôžeme čudovať, že matematiku vyučujú ľudia, ktorých to ani nebaví a celé generácie študentov ju nemajú radi. Nie je to však problém iba matematiky, tento problém sa týka všetkých disciplín.